Thursday, March 5, 2009

Oh Kekasihku



Suasana di pagi itu sungguh mendung dan kelam ditambah lagi dengan keluhan seorang manusia yang sedang bermain perasaan. Seperti seorang yang sudah hilang punca dan arah tujuan. Terkapai-terkapai di tengah gelora yang sedang berkecamuk dek kerana ombak besar yang menghempas pulas.

****************
" Aduh, cane ni? macam-macam masalah ada, buat tesis, presentation, nak bayar hutang, tarbiyah tak jalan, anak buah lari tak nak jumpa aku, mata asyik ngantuk waktu belajar, ahhh..macam-macam lagi la! " keluhan Ramadhan kepada Hasan.

" Owh, ader masalah eh? so, kau nak suruh aku selesaikan ker? Kata Hasan seperti endah tak endah akan masalah Ramadhan.

" Ye la, kalau tidak, buat aper aku cerita semua ni kat kau! " Ramadhan meninggikan sedikit suaranya tanda tidak berpuas hati.

" Hmm..Boleh jer, Kau ada kekasih tak? Tanya Hasan.

" Takder, kenapa? "

" Tak bertamadun betul la kau ni, kekasih pun takder! " Tempik si Hasan.

" Lorr, aku pulak yang kena marah, kau jugak yang nasihatkan aku tak leh couple2 ni?! " Kata-kata Hasan membuatkan Ramadhan pening.

" Emm..betul, betul, betul ( trademark upin ipin ). Camni lah, Allah s.w.t telah berfirman dalam surah ar-Rahman, ayat 29, maksudnya
" semua yang ada di bumi selalu meminta kepadaNya, setiap waktu dia dalam kesibukan"

Apabila air bergelojak, tiupan angin berhembus dengan dahsyatnya, maka para penumpang kapal berteriak, Ya Allah!

Apabila seseorang yang sedang bermusafir di tengah padang pasir dan tidak menemui jalan pulang, maka dia akan berteriak, Ya Allah!

Apabila suatu negeri itu mengalami bala bencana dan malapetaka, seluruh penduduk di negeri tersebut akan berteriak, Ya Allah!

Apabila segala usaha yang dilakukan tidak mencapai kejayaan, maka mereka akan berteriak, Ya Allah!

Apabila semua pintu telah tertutup, tirai-tirai tabir taubat telah terkunci di hadapan wajah pemohon-pemohonnya, maka mereka akan bertriak, Ya Allah, Ya Allah, Ya Allah!!

Begitu juga kita, apabila merasakan dunia ini sempit dek kerana masalah-masalah dan beban yang dipikul, maka kita juga akan berkata, Ya Allah! " Jelas Hasan dengan panjang lebar.

Hasan menambah lagi,

" Umat dahulu, selalu menyebut nama kekasihnya, apabila musibah melanda, mereka akan mengadu kepada kekasihnya, mereka sentiasa menyebut nama kekasihnya sehinggakan derita yang dialami dirasakan seperti satu kebahagiaan yang tidak dapat dilupakan. Penyeksaan yang dialami juga menyebabkan mereka sentiasa tersenyum setiap hari. Subhanallah!

Hanya dengan nama kekasihnya, hati mereka menjadi tenang,
Hanya dengan nama kekasihnya, jiwa mereka menjadi damai,
Hanya dengan nama kekasihnya, fikiran mereka menjadi sedar,
Hanya dengan nama kekasihnya, keyakinan mereka dengan risalah yang di bawa menjadi kukuh!

Allah adalah nama yang paling suci, cantik susunan hurufnya, ungkapannya yang paling benar dari segala ungkapan, dan kalimatnya yang paling berharga!

Allah s.w.t berfirman di dalam surah as-Syura, ayat 19, maksudnya
" Allah Maha Lembut terhadap hamba-hambaNya "

Allah adalah Maha Kaya dan Maha Pengasih, Maha Kuat dan Maha Penolong, Maha Pemberi dan Maha Bijaksana.

Allah s.w.t berfirman lagi di dalam surah al-Mukmin, ayat 16, yang bermaksud
" Milik siapakah kekuasaan pada hari ini? (kekuasaan) hanyalah milik Allah yang Maha Esa dan Maha Perkasa "

Begitu cantik keagungan yang dimiliki oleh Allah, sehingga ada yang mencoretkan kata indah kepada kekasihnya;
' Walaupun kami tuliskan keagungan Mu dengan goresan tinta, tetapi, kata itu dapat memperkukuh seluruh jiwa yang mengucapkannya. Sebab, Engkau adalah pemilik keagungan dan seluruh makna. Wahai Tuhan, hanya kepada keagungan-Mulah semuanya menjadi lapang dan luas. ' "

Begitulah penjelasan Hasan yang diberikan kepada Ramadhan. Tanpa disedari linangan air mata Ramadhan bercucuran dan dia terus lari ke musolla yang berdekatan dengan tempat perbincangannya. Dia mengambil wuduk dan terus menunaikan solat sunat taubat dan setelah selesai memberi salam, Ramadhan menadah tangan dan berdoa sambil menukilkan kata-kata ini;
" Ya Allah, jadikanlah tempat penderitaan ini dengan kesenangan dan keamanan, ganjaran kesedihan dengan kegembiraan, ketakutan dengan kedamaian.

Ya Allah, berilah jiwa yang sedang meronta ini dengan ketenangan dan berikanlah kepadanya suatu kekuatan iman.

Ya Allah tunjukkanlah mata ini menuju nur cahayaMu, jalan yang sesat menuju jalan yang lurus, dan penyimpangan menuju hidayahMu.

Ya Allah, jauhkanlah aku dari bisikan syaitan yang sentiasa menundukkan nafsuku dikala aku kelalaian. Kalahkanlah kebatilan yang berada dalam hati dengan tentera kebenaran. Usirlah tipu daya syaitan dengan pertolongan dari bala tentera penolongMu.

Ya Allah, hilangkanlah kesedihan dan kesusahan dari diriku. Dan berilah ketenangan dalam jiwaku.

Aku berlindung dari segala malapetaka yang bakal menimpaku. Aku hanya takut kepadaMu. Aku berserah, bertawakkal dan pasrah kepadaMu. Hanya kepadaMu aku meminta dan kepadaMu jualah tempat aku kembali..

Ya Allah perkenankan doaku....

AMIN.















0 komentar:

Post a Comment